torstai 24. joulukuuta 2015

Betty's Bay, Wilderness ja Storms river

Pääsimme perille Johannesburgiin noin klo 01 yöllä. Kello oli yli kaksi kun sammutimme valot lentokenttähotellissa. Matka oli alkanut aamulla viideltä ja vielä ei oltu edes perillä, sillä seuraavana aamuna oli vielä edessä lento Johannesburgista Kapkaupunkiin (2h). Lentokentältä auto alle ja muistelemaan miten vasemman puolimmaisessa liikenteessä toimitaan. Ajoimme vajaan satasen Betty's Bay -nimiseen pieneen kaupunkiin aivan eteläisimmälle rannikolle. Paikan vetonaula on suuri afrikanpingviiniyhdyskunta. Ensin oli kuitenkin syötävä. Pingviinialueen portti oli sillä välin ehditty sulkea nenämme edestä, joten seuraavana aamuna palasimme uudestaan niitä ihailemaan. Välissä ehdittiin käymään lenkillä ja ihailemaan rantaa sekä tietysti nukkumaan hyvin.

Betty's Baystä fordin nokka käännettiin itään kohti Garden routea. Ajoa kertyi useampi tunti, mutta hyvillä teillä ajellessa kuskikin ehti katselemaan maisemia. Suurin keskittymistä vaativa asia liikenteessä on vastaantulevien ohittavien autojen tarkkailu tai tien varressa olevien liftareiden varominen. Wildernessin pikkukaupunkiin saavuimme sopivasti heti tasan kolmelta majoittumaan. Siitä suunta rannalle auringonottoon ja tietysti uimaan (Intian valtameren puolella ollaan). Lenkilläkin ehdittiin käydä ihmettelemässä jokilaaksoa ja dyynejä.

Aamulla matka jatkui isäntäväen vinkkaamaan Knysna elephant parkkiin, joka toimii elefanttien orpokotina. Paikka on siinä mielessä harvinainen, että siellä pääsee ruokkimaan ja koskettamaan puolivillejä elefantteja laitumella. Kokemisen arvoinen paikka, erityisesti näin jouluaattona. Täysikasvuinen elefantti syö noin 250-300 kiloa päivässä, joten meidän niille syöttämä ämpärillinen ruokaa oli vain pieni snack. Nähtiin tänään myös seeproja, paviaaneja ja antilooppi tai joku vastaava. Lintuja on satoja erilaisia, mutta niitä ei tunnista sitäkään vähää kuin muita elukoita. Illalla majoituttuamme poikettiin vielä ihmettelemässä afrikkalaista sademetsää. Jouluaaton illallinen hoidettiin yhdessä kylän kolmesta aukiolleesta ravintolasta - pizzeriassa. No, joulun vietto alkaa täällä varsinaisesti vasta huomenna joulupäivän aamuna. Aamupalalla on kuulemma luvassa jotain erikoista ja joululounaskin on jo varattu kylän hotellista. Joulupukki vierailee yöllä, jos vain löytää perille.

Merry christmas / Een Plesierige Kerfees !